Narcissistiske kunder, klienter og patienter har et helt særligt mønster i deres adfærd. Her handler det om at have ret til! Man er jo ikke hr/fru Hvem-som-helst, der træder ind af døren. Man er ganske enkelt hovedpersonen! Derfor tøver hovedpersonen heller ikke med gentagne gange at klage over en virksomhed eller de ydelser, som man kan forvente at få.
Mange ansatte i det offentlige system er fanget af et regelsæt, som de skal følge. Narcissister kender alle regler, paragraffer og rettigheder. Det er deres sport, og derfor ved de lige, hvordan de kan køre folk rundt i systemet.
Her er det lettest at manipulere med og snøre de personer, der udviser forståelse og medfølelse for deres medmennesker.
Narcissister er eksperter i at spejle sig i den person, de sidder overfor og man tænker automatisk, at alle har jo ret til at få hjælp. Her sidder det mest sympatiske menneske og beder om min hjælp. Jeg må gøre noget, tænker man. Det kalder man den forførende etape. Men så viser det sig, at det man gør, for at hjælpe et andet menneske slet, slet ikke er godt nok. Man henviser til den samtale, man havde, hvor alt blev aftalt. Men det kan narcissisten overhovedet ikke genkende, heller ikke selv om du har skrevet et referat eller endda en kontrakt. Nu er du pludselig en idiot, og det skal nok få konsekvenser. Nu er vi etape to; den devaluerende (den nedgørende). Pludselig skal man til at skrive rapporter for at forsvare sig selv i sit eget system.
Samtidig dukker samme person op igen i nabo-virksomheden og bliver modtaget med åbne arme, fordi ens kollega jo synes, at denne her person er helt fantastisk. Det er et absurd teater, som udspiller sig rigtig mange steder.
Narcissister skaber dramaer og konflikter i alle deres omgivelser. De er konsekvent umulige at samarbejde med. De bedrager, sagsøger, manipulerer og giver andre skylden for egne fejl.
Ovenstående oplevelser er ikke ukendte hverken for den offentlige sektor, for private virksomheder eller for små soloselvstændige. Med narcissister dukker der konstant nye luftkasteller op og narcissister kan overbevise selv den mest sejlivede skeptiker. Ofte går der en rum tid, før det går op for andre, hvilken person man har med at gøre.
Den uvidenhed koster den offentlige sektor og de private virksomheder mange penge hvert år! Tænkt blot på alle dem, som rammes af stress og depressioner. I efteråret 2018 er over 300.000 på lykkepiller i Danmark .
Mit speciale er at give ansatte i den offentlige sektor og i private virksomheder et værktøj til at kunne gennemskue en narcissist eller en narcissistisk psykopat.
Jeg deler min viden og jeg hjælper med konkrete løsningsmetoder samt retningslinjer for, hvordan man bedst muligt håndterer mødet med en narcissist eller narcissistisk psykopat.
Kontakt mig her, hvis jeg kan være behjælpelig i Jeres virksomhed eller på Jeres arbejdsplads
Skriv et svar